A szakértők szerint a Mesterséges Intelligencia legfontosabb területeinek egyike az orvoslás lesz. A fejlett országban is kevés az orvos, a diagnosztikához tényleg csak nyers adatok kellenek, ezt könnyen alkalmazza az MI, így jóval kevesebb orvos munkájával lehet még színvonalasabb az orvoslás, különösen a betegségek felismerése akár korai formájukban.
Példának itt a K Health applikáció, amely remekül bemutatja a diagnosztikai MI applikációk előnyét és működését. Ma már alapvető reflex, hogy ha fáj a fejünk, a Google keresőben nézzük meg, hogy mi lehet a baj. Az internetes diagnosztikával az a probléma, hogy magunkat diagnosztizálni nem könnyű, ha fejfájásra keresünk rá, és kidobja lehetőségnek az agydaganat megjelenését is a program, akkor egyből ettől félünk. Minderre angolszász kifejezés is született, a Dr. Google. A Dr. Google hatás ellen nyújt szellemi szérumot az MI által támogatott app, amely egy mesterséges intelligencia által vezérelt chatboton keresztül feldolgozza a tüneteinket és kórtörténetünk, több millió beteg adatait szűri át, és hozzánk hasonló emberekhez való viszonyulása alapján javasol egy diganózist.
"A világ legjobb orvosát próbáljuk utánozni”
– mondja Bloch (53), a hét éve működő New York-i startup társalapítója és vezérigazgatója. Vagyis rengeteg adatból, a korábbi vizsgálatok tapasztalatából szűri le a véleményét, amely így nagyon megbízható lesz.
Az MI az asszisztens
Az orvos döntéshozatali folyamatát utánzó gépek fejlesztése, bár jelentős technikai bravúr, de még mindig nagyon távol áll attól, hogy a robotok átvegyék hatalmat az orvostudományban. Egyelőre a K Health technológiája alapvetően digitális asszisztensként működik.
„Az orvosok rengeteg időt töltenek azzal, hogy információkat gyűjtsenek űrlapokról, és a vizsgálat során olyan alapvető kérdéseket tesznek fel, amelyeket a gépek is megtehetnek” – mondja Bloch.
Az átlagos páciens körülbelül 25 kérdésre válaszol a K Health chatbotjával csevegve kevesebb mint öt perc alatt. Maga a bot nem tud orvosi tanácsot adni, de lehetőséget ad a betegeknek, hogy kapcsolatba lépjenek egy emberi orvossal vagy nővérrel, aki átveszi a csevegést. A háttérben a humán klinikus összefoglalót és javaslatokat lát a lehetséges diagnózisokról, mentesítve őket az adatok elektronikus kórlapba való bevitelének terhe alól. „A nap 24 órájában elérhető” – mondja Bloch. „Nem kell sietnie haza. Soha nem fárad el, soha nincs túl sok beteg a számára.” Vagyis a betegek diganosztizálását az orvosok és nővérek számára drámai mértékben meggyorsítja.
Sőt, minél több beteggel csetel, annál jobb lesz a munkájának a minősége, hiszen annál több tapasztalatot szerez (vagyis több adatot gyűjt, amit elemezhet). A K Health az Egyesült Államokban érhető el (azon belül sem mindenhol, Alaszkában és Hawaii-on nem tudnak a páciensek csetelni), de eddig 48 államban több mint 3,1 millió beteg folytatott csevegést egy orvossal vagy nővérrel a K Health szolgáltatáson keresztül.
A cég alapellátást, sürgősségi ellátást és egyes gyermekgyógyászati szolgáltatásokat, valamint krónikus betegségek kezelését kínálja, beleértve olyan slágertémákat, mint a fogyás kezelését is. Tavaly a Bloch szerint a K Health bevétele 52 millió dollár volt, bár a cég még nem nyereséges. Azt mondja, hogy a K Health üzleti tevékenységének körülbelül 40%-a közvetlenül a fogyasztókhoz kötődik, a többi pedig vállalati szerződéseken keresztül történik, beleértve egy biztosítócéggel között szerződéseket.
Vállalati internet: Tarr.hu