Miután az újságok, a taxik, a fényképezőgép, a zenelejátszó, a diktafon, a chat, a térképek, a bankkártyánk és netbankunk, és még egy sereg szolgáltatás is a mobiltelefonunkba költözött, tulajdonképpen nem is meglepő, hogy a patikák jövője is a telefonunkban van.
Arról már korábban is írtunk, hogyan reformálja meg az egészségügyet, különösen a diagnosztikát az MI, de Nagy-Britanniában már a patikák vannak soron. Ráadásul nem is a jól működő patikákat lehetetleníti el az új mobilalkalmazás.
Bajban a patikák a mobiltelefon segíthet is rajtuk
A Charac, egy digitális gyógyszertár-alkalmazás 1,2 millió font befektetést és hitelt gyűjtött be új befektetési körében a brit Országos Gyógyszertári Szövetségtől és a gyógyszertártulajdonosoktól. Ez önmagában is érdekes, hiszen a megjelenő digitális megoldások ellen inkább harcolni szoktak az régebbi offline piaci szereplők. A brit gyógyszertárak helyzete azonban sokkal bonyolultabb annál, hogy egy új alkalmazás rombolja le a piacot.
Az Egyesült Királyságban ugyanis egyre fogynak a gyógyszertárak, átlagosan hetente két patika zár be az országban. Ráadásul az állva maradt patikáknak is egyre több feladatot kell felvállalniuk, mert a kormány által hamarosan bevezetett Pharmacy First törvény előírja majd, hogy bizonyos gyakori betegségekkel küzdő betegek háziorvos helyett közvetlenül a helyi gyógyszertárban kaphatnak tanácsot és kezelést, vagyis a gyógyszerészeknek joguk lesz maguknak receptet írni és kiadni a betegeknek. Így a gyógyszerész helyben írhat receptet ilyen esetben, és így a rászoruló rögtön hozzájut a gyógyszerhez. Ezzel nyilván a túlterhelt háziorvosi rendszert igyekeznek segíteni, de ez az éppen hasonló problémákkal küzdő gyógyszertárak életét ez csak nehezíti.
A Charac mobiltelefonon keresztül segít a patikákon
Többek között erre nyújthat megoldást a Charac digitális gyógyszertár-alkalmazás. A londoni székhelyű startup összértéke 2,5 millió fontra nő, azonban a kockázatitőke-cégekkel még folynak a tárgyalások. A startup szóvivője szerint az összeg nagy részét hitelből finanszírozzák, csakhogy a hitelt gyógyszertár tulajdonosok adták össze.
A Charac platformja automatizált ismételt recepteket írhat fel, így nem kell minden hónapban ugyanazt a kört megjárnia a betegnek a folyamatosan szedett gyógyszerekkel, de konzultációs foglalást és kézbesítést (utóbbit a brit posta, a Royal Mail segítségével) is biztosít.
Santosh Sahu, a Charac vezérigazgatója és alapítója a következőket nyilatkozta a Pharmacy First törvény kapcsán: "Hosszú távon ez jó hír, de jelenleg sok gyógyszertár inkább a túlélésre összpontosít, és küzdeni fog azért, hogy betöltse a kormány által számukra tervezett új, kibővített szerepkört."
Sahu azt is hozzátette, hogy a sok brit gyógyszertár egyszerűen nincs abban a helyzetben, hogy teljesítse ezeket az extra feladatköröket. A postai kézbesítés tervezése sem ma indult, a Royal Mail korábban 1 millió fontot fektetett be a több mint 400 gyógyszertár által használt digitális gyógyszertár alkalmazásba.
Az orvoslásban és a gyógyszerész szakmában globálisan is egyre csökken szakemberek száma, így az egyértelmű megoldás a Mesterséges Intelligencia, és a mobiltelefonra költöző patikák, egészségügyi szolgáltatások lehetnek. Ehhez persze nem árt a kormányzati segítség, amit a bankok és a fintech cégek megkaptak a pénzforgalom digitalizálásához. „Az Egyesült Királyság 47 unikornis startupja közül hét már az egészségügyi technológiai szektorban működik. Ha a kormány segítene előmozdítani az egészségügyi technológia növekedését, ahogyan azt a fintech esetében tette, akkor még sokkal több sikeres egészségügyi startup lenne” – nyilatkozta a Sahu a Charac alapítója.
Vállalati internet: Tarr.hu