A Twitch tökéletes példája annak, hogy még a legnagyobb internetes szolgáltatók mellett is felnőhetnek mások, az online piac tényleg végtelen. Hogyan sikerülhetett felnőni a Youtube mellett egy másik videós platformnak, és mi lehet a haszna a vállalkozások számára?
Itt az ideje annak, hogy megszemléljük a Twitch csatornáit, ha eddig nem tettük. Az élő közvetítések videocsatornája úgy tűnik végleg felnőtt, és idén saját vásárán, a Las Vegasban rendezett TwitchConon ez meg is mutatkozott.
A Twitch felemelkedését az hozhatta magával, hogy a Youtube kommunikációs szempontból nem tudta lefedni az összes igényt a csatornáján. Egyre több véres, lövöldözős videó és live stream jelent meg ugyanis a Youtube-on, és az amerikai szülők emiatt fontolóra vették, hogy letiltsák gyermekeik elől a csatornát. A cégnek döntenie kellett, hogy merre induljon tovább, és úgy döntött, hogy a családok felé nyit, így letiltotta a gamerek jó részének videóit, és más véresebb tartalmakat. Ez valószínűleg jó döntés volt, hiszen a Youtube a hirdetésekből él, és a családinak nevezhető tartalmakból jóval több bevétele származott.
Ami mai fejjel érthetetetlen, hogy a cég miért nem indított egy másik brandet a kiszorult véresebb tartalmak számára. De mivel nem tette meg, belépett a piacra a Twitch, és nagy sebességgel növekedni kezdett. Nem is elsősorban a feltöltött on demand videókkal, hanem az élő közvetítésekkel. A Twitch használók magját ugyanis a gamerek jelentették, akik órákon át képesek nézni livestreamen mást, ahogy a kedvenc játékukkal játszik, és kommentálja azt. Később pedig már sok más élő közvetítésben utazó tartalomgyártó jelent meg a Twitchen, itt épített bázist Saya Noé vagyis Kőrös Mimi magyar énekesnő is, de más művészeti ágakban is felfigyeltek a Twitchre.
A Twitch felfelé tart majd 2024-ben
A TwitchCon 2023 egy feszült évet zárt le a platform számára, amelyet elbocsátások, népszerűtlen piaci döntések és a versenytársak által a nagy influencereiket kedvező, de nem exkluzív szerződésekkel, és kedvezőbb bevételi felosztással elhalászó versenytársak sikere jellemzett. A Twitchnek sikerült helyrehoznia a közösséggel való feszült kapcsolatát azzal, hogy a TwitchCon előtti hónapokban számos ellentmondásos piaci döntést visszavont.
Az esemény megnyitóján a vállalat olajágat nyújtott a streamelőknek, amikor bejelentette, hogy engedélyezi a szimulcastingot (simulcasting) bármely más élő közvetítő szolgáltatásra, akár a Facebookra vagy Youtubera is.
A szimulcasting, vagyis a Twitch-en és a rivális platformok bármelyikén egyidejűleg történő streamelés a platform történetének nagy részében tiltott volt, ez pedig sok jó szponzori üzletet hiúsított meg az influecerek számára. A partnereknek tilos volt streamelni bármely rivális platformra, például a YouTube-ra vagy a Facebookra, egészen addig, amíg a Twitch tavaly fel nem oldotta a kizárólagossági záradékot. Sőt, a platform tavaly feloldotta a mobil rövid formátumú videoplatformok, például az Instagram és a TikTok szimulcastingjára vonatkozó korlátozásokat is.
A szimulcasting engedélyezése a Twitch legújabb lépése a kizárólagosságtól való nyilvánvaló elfordulásban - egy olyan lépés, amelyet a streamelők sürgetnek, mivel az alkotóipar fejlődése egyre inkább a diverzifikált online jelenlétet követeli meg. A platform vezetői arra is rádöbbentek, hogy menyire fontos a Twitch közösségébe való befektetés, mivel a livestreaming versenytársak egyre népszerűbbek.
Ezzel a döntésével a Twitch mint platform egyedülálló módon reagál a közösség visszajelzéseire, legalábbis abból kiindulva, amit más platformokon tapasztalhatuk, és ez nagyon hatékony lehet a Z generációval való kommunikációban. A platform ugyanis valódi közösséget épít a tartalomgyártók számára, rendezvényeket szervez nekik, és emcsak figyel a visszajelzésekre, hanem változtatni is hajlandó a panaszok hatására.
Bár a Twitch lényege mindig is a livestreaming lesz, de az elmúlt évben a Twitch sok olyan funkciót hozott ki, amivel más platformok is rendelkeznek, mint például a Stories és a feedek ajánlása a felhasználókak. A TikTok, Youtube Shorts és Instagram új formátumait persze ajánlatos volt követniük nekik is, különösen, ha azt akarják, hogy a tartalomfogyasztás során a paltformo maradjanak a felhasználók akkor is, ha csak rövid videókat pörgetnek a sorbanállás közbe a kedvec kávézójukban.
Így a Twitch tökéletes felülete lehet annak, hogy a cégek elérjék a gamereket és más célcsoportokat a livestream piacon, a szimulcasting bevezetésével pedig az ifluecerek maximalizálhatják az eléréseiket. A rövid videók megosztása és a több on demand feltöltött videó pedig várhatóan azt fogja eredményezni, hogy a felhasználók több időt tölteek majd a platformo, ami a Twitchen hirdető cégeknek lesz jó hír.
Tehát úgy tűnik, hogy az idei TwitchConon a platformnak sikerült átlépnie az árnyékát, és megágyazott a további fejlődésének.
Vállalati internet: Tarr.hu