Az Apple keresetet nyújtott be az Európai Bizottság által a közelmúltban bevezetett digitális piacokról szóló törvény értelmében hozott határozatok ellen – derül ki az Európai Unió Bíróságának X-en (Twitteren) megosztott bejegyzéséből.
A Digital Markets Act néven ismert szigorú új jogszabály 22 „kapuőr” szolgáltatást céloz meg, amelyeket hat technológiai vállalat üzemeltet – a Microsoft, az Apple, az Alphabet Google, az Amazon, a Meta és a ByteDance TikTok. .
A jogszabály célja, hogy megkönnyítse az emberek számára a versengő szolgáltatások közötti váltást, megkövetelve számukra, hogy az üzenetküldő alkalmazásaikat együttműködjenek a riválisaikkal, és lehetővé tegye a felhasználók számára, hogy eldöntsék, mely alkalmazásokat telepítsék előre az eszközeikre.
Bár az Apple jogi kifogásának részleteit nem hozták nyilvánosságra, a Bloomberg News a múlt héten arról számolt be, hogy a vállalat megtámadja az App Store-nak a kapuőrök listájára való felvételét.
A többi technológiai óriás, például a Meta és a TikTok már fellebbezést nyújtottak be, vitatva a Bizottság azon döntését, hogy visszavonják egyes szolgáltatásaikat.
Fellebbezésében a Meta kijelentette, hogy nem ért egyet a Bizottság azon döntésével, hogy Messenger és Marketplace szolgáltatásait a DMA hatálya alá jelöli. Viszont nem kérdőjelezte meg a Facebook, a Whatsapp vagy az Instagram felvételét a kapuőrök közé.
Eközben a TikTok azt képviselője azt nyilatkozta, hogy a cégek kijelölése éppen a domináns technológiai vállalatok hatalmának megdönthetőségét kockáztatja.
"A mi platformunk, amely alig több mint öt éve működik Európában, messze nem kapuőr, vitathatatlanul a legmegbízhatóbb kihívója a megrögzött platformüzletágaknak" - áll a TikTok közleményében.
Az EU parlamentje két jelentős jogszabályt fogadott el, amelyek megváltoztatják a digitális világot: digitális piacokról (Digital Markets Act, DMA) és a digitális szolgáltatásokról (Digital Services Act, DSA) szóló törvényt.
Az EU érvelése szerint az elmúlt két évtizedben a digitális platformok életünk szerves részévé váltak – nehéz elképzelni, hogy bármit is csináljunk online Amazon, Google vagy Facebook nélkül.
A parlament szerint noha ennek az átalakulásnak az előnyei nyilvánvalóak, e platformok némelyike által megszerzett domináns pozíció jelentős előnyöket biztosít számukra a versenytársakkal szemben, ugyanakkor indokolatlan befolyást is gyakorol a demokráciára, az alapvető jogokra, a társadalmakra és a gazdaságra. Gyakran meghatározzák a jövőbeli innovációkat vagy a fogyasztói választásokat, és úgynevezett kapuőrként szolgálnak a vállalkozások és az internetfelhasználók között.
Ennek az egyensúlyhiánynak a megoldása érdekében az EU a digitális piacokról szóló törvény (DMA) és a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) bevezetésével korszerűsítette a digitális szolgáltatásokra vonatkozó korábbi szabályokat, amellyel egységes szabályrendszert hoztak létre az egész EU-ban.
A Digital Markets Act
A digitális piacokról szóló törvény célja, hogy minden digitális vállalat számára egyenlő versenyfeltételeket biztosítson, mérettől függetlenül. A rendelet egyértelmű szabályokat határoz meg a nagy platformok számára – a „szabad” és a „nem szabad” listával –, amelyek célja, hogy megakadályozzák, hogy tisztességtelen feltételeket szabjanak a vállalkozásoknak és a fogyasztóknak. Az ilyen gyakorlatok közé tartozik a maga a kapuőr által kínált szolgáltatások és termékek magasabb rangsorolása, mint a harmadik felek által a gatekeeper platformján kínált hasonló szolgáltatások vagy termékek, illetve amennyiben nem biztosítanak lehetőséget a felhasználóknak bizonyos előre telepített szoftverek vagy alkalmazások eltávolítására (mint az Apple Music és még egy sor bekapcsoláskor is a telefonon lévő az iPhone-on).
Ezzel reményeik szerint javulni fog az üzenetküldő platformok közötti együttműködés – a kis vagy nagy platformok felhasználói üzenetküldő alkalmazásokon keresztül üzeneteket válthatnak, fájlokat küldhetnek vagy videohívásokat kezdeményezhetnek.
Biztonságosabb digitális tér: a digitális szolgáltatásokról szóló törvény
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény lehetővé teszi az emberek számára, hogy jobban szabályozzák, mit látnak az interneten: a felhasználók jobban tájékozódhatnak arról, hogy miért ajánlanak számukra bizonyos tartalmat, és választhatnak olyan lehetőséget, amely nem tartalmazza a profilalkotást. Tilos lesz a célzott reklámozás kiskorúak számára, és nem engedélyezett az olyan érzékeny adatok felhasználása, mint a szexuális irányultság, vallás vagy etnikai hovatartozás. Emiatt vezeti be most a Meta-Facebook az EU-ban élő felhasználóinak a fizetős verziót, amely ígéretük szerint nem alkot profilt a díjat fizető fehasználóról.
Az új szabályok a felhasználókat a káros és illegális tartalmaktól is megvédik. Jelentősen javítják az illegális tartalom eltávolítását, biztosítva, hogy az a lehető leggyorsabban megtörténjen, és segít a káros tartalmak elleni küzdelemben is.
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény olyan szabályokat is tartalmaz, amelyek biztosítják, hogy az online értékesített termékek biztonságosak legyenek, és megfeleljenek az EU-ban meghatározott legmagasabb szabványoknak. Az is célm hogy a felhasználók jobban ismerjék az online vásárolt termékek valódi eladóit.
Vállalati internet: Tarr.hu