Ma már mindenkinek muszáj hirdetnie magát a digitális térben, és ez gyakorlatilag végtelen munkát jelent. Rengeteg a felület a Facebooktól a Google kereső hirdetéseken át a TikTokon keresztül az Instagramig vagy a Google adsense hirdetésekig. Az új trend a Slow Marketing nagyon jó hírt hoz a rengeteg felületet kiszolgálni képtelen KKV-k számára: nem kell mindenütt ott lenni, és nincs szükség nagyszámú posztra és hirdetésre sem. Keveset, de hitelesebben, jobban kell hirdetni.
Aki a digitális felületeken él, az úgy érzi, hogy világ azt akarja, hogy rettentően gyorsan élj és dolgozz. Amikor azt, amit elérünk, az elsőbbséget élvez az érzéseinkkel szemben, amikor az üzleti „szakértők” folyamatosan azt mondogatják, hogy minden helyen egyszerre kell lennünk, mert ez a siker záloga, és amikor úgy érezzük, hogy a lábunk megakad a gázpedálon, és nincs kiút, akkor könnyen kiégünk, és a digitális kommunikációnk is elsietett és kevésbé hiteles lesz. Nem meglepő, hogy a Slow Marketingnek olyan nagy lett a vonzereje.
A nagy cégeknél hatalmas marketing osztályok irányítják a vállalat kommunikációját, és ez elvileg nagy versenyelőnyt jelent nekik, hiszen sok-sok poszttal, hirdetéssel ott tudnak lenni minden felületen. De vajon erre tényleg szüksége van egy kisebb vállalkozásnak is a sikerhez?
Slow Marketing, az üzenet
A Slow Marketing kétféleképpen definiálható. Az első az üzenet lassúsága. És a második a médium lassúsága, amelyen keresztül kommunikálunk.
Az üzenet lassúsága érthető. Nem kell megijednünk az üzenetinkben, hogy nem minden mondattal a termék megvételére buzdítunk. Lehetünk kedvesebbek, személyesebbek, a tartalomban adhatunk olyan tanácsokat a felhasználónak, ami lelassítja őt, hogy szánjon rá egy percet, és fontolja meg vásárlási döntését. És ezzel a nemzetközi cégek is kísérletezenek. A Diageo italforgalmazó cég kiadott egy 45 perces videót Nick Offerman komikusról, amint egy pohár Lagavulin whiskyt iszik a pattogó tűz mellett. A komikus nem mondott semmit az idő alatt. De már 2016-ban a Ronseal festékeket forgalmazó cég számára olyan háromperces TV reklámot raktak össze, amelyben egy tanyán lefestik a kerítést, és nézhetjük amíg megszárad.
A szándékosan nem kapkodó és a digitális kor ellenszerének szánt lassú tévézés természetesen meghódította a Youtube-ot is. A Slow Movement az 1980-as években kezdődött, amikor Carlo Petrini politikai aktivista és író tiltakozott a McDonald’s "gyorsétterme", illetve ennek a koncepciója ellen. Azóta a koncepció a kultúra más területeire is elterjedt – beleértve slow food, a a slow fashion, a slow photography and slow parenting mozgalmát, utóbbi a lassú szülői nevelés elve.
A nyugodtabb elfoglaltságok iránti vágy és a digitális özönvíz több ellenszerének kitalált ötlet meglepő sikertörténetekhez vezetett. Például Johanna Basford illusztrátor felnőtteknek szóló kifestőkönyveinek népszerűségéhez. A Waterstones tavaly 300%-kal növelte a kifestőkönyvei eladásait. Ironikus módon a színezőceruzák iránti kereslet annyira megterhelte a Faber-Castell ceruzamárka munkáját, hogy a ceruzagyártó kénytelen volt többletmunkásokat bevonni a termelésbe a gyárába.
Mit jelent mindez a márkák számára? Először is fel kell ismerniük, hogy a fogyasztók túlterheltek, és gyakran a rossz reklám is a probléma része – amint azt a reklámblokkolók térnyerése is mutatja.
Slow Marketing a média
A használt felület, médium lassúsága az, ahol még érdekesebbé válik ez a marketing módszer. Itt kerülhetjük el az összes „kötelező” marketinget, és inkább azokra a platformokra összpontosíthatunk, amelyek a legjobban működnek a vállalkozásunk számára.
Ez nem a gyors eredmények eléréséről szól. Ehelyett előnyben részesíti a közönségünkkel való szoros kapcsolatok kialakítását. Ez a marketing lassabb, értelmesebb megközelítése, és nem annyira új, mint gondolnánk. Egy olyan megközelítés, amely az ügyfelek vonzására helyezi a hangsúlyt azáltal, hogy olyan tartalmat és élményeket hoz létre, amelyek célja a cég álomvásárlóinak, legfontosabb célcsoportjának a kiszolgálása.
Miért buzdítanánk folyton csak a vásárlásra az ügyfeleket ha helyette bevonhatom őket a világomba, és elkötelezhetem őket a márkám mellett. Hosszútávon biztosan ez a jobb módszer.
A megszokott vásárlásra buzdító kampányokkal szemben persze itt türelemre és bátorságra van szükség a kommunikáció során, mert nem azonnal jönnek a vásárlók, az eredmény is lassú. De fenntarthatóbb is. Mert menet közben tanulhatunk, kijavíthatjuk az esetleges hibákat, és mélyebb kapcsolatokat építhetünk ki a közönségünkkel.
A Slow Marketing során nem azért kéred meg az embereket, hogy vásároljanak tőled, mert te vagy a legolcsóbb vagy a legkényelmesebb. Arra kérhetjük az embereket, hogy vásároljanak tőlünk, mert úgy érzik, hogy kötődnek hozzánk és a márkánkhoz. Ez a különbség aközött, hogy eszpresszót veszünk a Starbucksból az autópálya pihenőben, és aközött, hogy mindennap elmegyünk a helyi kávézóba, ahol a baristák mind ismerik a nevünket.
Vállalati internet: Tarr.hu