2023. augusztus 31.

Iskolakezdés: az angoltanárok már küzdenek a ChatGPT-vel

Az Egyesült Államokban az új tanév kezdetekor a tanárok már országszerte a generatív mesterséges intelligencia térnyerésével küzdenek, felismerve a ChatGPT-ben és más mesterséges intelligencia-eszközökben rejlő lehetőségeket, amelyek megrendíthetik az oktatás alapjait.

A Covid járvány óta a leginkább számítógépen írnak a diákok az iskolákban, de most tanárok egy része visszatért régi szabályokhoz papírra tollal kell ismét írni az osztályokban. Ennek két oka van, egyrészt az oktatók szerint a gyerekek sokat veszítettek az elmúlt néhány évben, a járvány óta az online oktatás miatt. Elveszítették az alapvető készségeiket, kézzel például még a neve leírása is gondot okoz sokaknak. Ezt főleg az általános iskolákban jellemző. Nem szoktak már kézzel írni, és sok pedagógus szerint ez probléma.

ChatGPT helyett vissza a kézíráshoz, papírhoz, tollhoz

A tanárok készülnek az új évre, és nem hunynak szemet a mesterséges intelligencia térnyerése előtt, amely leginkább az angoltanárok számára kihívás, de a többi tantárgy is érintett. Mivel a ChatGPT másodpercek alatt képes esszét fogalmazni vagy kérdésre válaszolni, növelheti a csalás kockázatát. De az is létfontosságú, hogy a diákok megismerjék az MI-t, és megértsék annak működését, tekintettel a világban betöltött egyre fontosabb szerepére.

Olyannyira fontos ez a szerep, hogy maguk a pedagógusok sem térnek ki előle, bevallásuk szerint sokuk saját bőrén tapasztalta meg a technológia előnyeit és hátrányait, és kísérletezett a ChatGPT-vel. Például megpróbált - vegyes eredménnyel - összeállítani egy informális kvízt diákjai számára, órai munkának. Szerintük is az órán, kézzel írt esszék biztosítják jelenleg a diákoknak leginkább a tanulás és fejlődés lehetőségét. Viszont nagyobb projektek esetén szabadságot kapnak a tanulók, hogy a tanulási folyamat részeként alkalmazzák a technológia új formáit. Például egy reklámozással és szövegírással foglalkozó angol alkalmazott művészeti projektnél engedélyt kapnak, hogy használják ki a grafikai tervezési eszközöket és a Mesterséges Intelligencia technológiáit. ez fontos, hiszen ők már olyan munkaerőpiacon fognak helytállni, ahol velük él majd az MI:

Az is fontos, hogy a diákok felismerjék a ChatGPT-t és más MI-eszközöket működtető nagy nyelvi modellek hibáit és tökéletlenségeit. Ezek végső soron mindig hatalmas léptékű jóslatokat készítenek, és nem mindig pontosak, bár a mostani időszak az MI-nél még a tanulás folyamata, így az idő előrehaladtával ebben javulniuk kellene. A tanulók számára a tanulási folyamat része az eredmények kétszeri ellenőrzése, és a kételkedés fontossága az MI által generált tartalommal szemben. És ez persze csak úgy működik jól, ha a tanárok is használják a ChaGPT-t, hiszen csak így láthatják az előnyeit és a hibáit.

Szabályok nélkül fut, és a jó tanulók használják

A legtöbb iskolának azonban még nincs hivatalos szabályzata az MI iskolai használatára vonatkozóan. De éppen az a fontos a megszülető szabályozásokban, hogy egy ilyen szabályozás egyensúlyt teremtsen, rugalmasságot biztosítva a tanároknak, hogy alkalmazkodjanak és produktív módon használják a technológiát a diákok javára.

chatGPT

Egy 1000 diák (a 14-22 éves korosztály) és 500 középiskolai és főiskolai tanár körében 2023. júniusában végzett felmérés szerint a tanárok nagyobb valószínűséggel használtak mesterséges intelligenciát, mint a diákok. A tanárok 65%-ban, a diákok 61%-ban fordultak már MI-hez az oktatásban. És éppen a többet tanuló, szorgalmasabb diákok hajlamosabbak az MI-hez fordulni, azok a diákok, akik éjszakánként három órát vagy többet tanulnak, nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy MI-technológiákat használtak (72 százalékuk, az átlag 61%-kal szemben). Ez érthető is, hiszen ők sokkal többet foglalkoznak a tananyaggal, hosszabb idő áll rendelkezésükre, hogy MI-t használjanak, ha elfáradnak vagy megakadnak valamiben.

A pánik elmúlóban van az Egyesült Államokban, a idei év elején több amerikai iskolában blokkolták az olyan mesterséges intelligencia chatbotokat, mint a ChatGPT, a Google Bard és a Microsoft Bing az iskolai eszközökön, válaszul a csalási aggályokra. Az iskolák némelyike azonban azóta megváltoztatta irányelveit, felismerve, hogy sok diák ettől függetlenül hozzáférhet, és keresik a módját, hogyan építsék be az eszközöket a tantervükbe.

Vállalati internet: Tarr.hu

Kapcsolódó tartalmaink:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram