2023. augusztus 10.

Lassan, de halad a javítás joga

Nem annyira látványos, mint a klímaügyi küzdelmek, de a right-to-repair, a javítás joga a XXI. század egyik legfontosabb küzdelme. És Nagy Imrével szólva "csapataink harcban állnak".

A right-to-repair mozgalmak egy céllal rendelkeznek: olyanná formálni a technológiai termékeket a traktortól a fülhallgatóig, amiket a vásárlójuk otthon is meg tud szerelni, ha elromlik. És ha a tulajdonos esetleg nem tudna forrasztani, akkor a sarki szerviz biztosan elbír a problémával, mert nem kell hozzá speciális felszerelés és beszerezhetetlen alkatrész.

A gyártok nem örülnek a javítás jogának

A mozgalomnak természetesen nem örül mindenki. Jelenleg épp az elektromos bicikliket gyártó cégek próbálják kilobbizni, hogy ne essenek az ilyen törvények hatálya alá. Teszik ezt annak ellenére, hogy az épp csődbe ment VanMoof kerékpárok gazdái leginkább abban bízhatnak, hogy a független műhelyek tudják majd javítani a nem sztenderd alkatrészekből felépített bringáikat. Mivel az ebringákban használt akkuk az utóbbi időben gyakorta okoztak tüzet, így az Egyesült Államokban eleve van igény arra, hogy szigorúbban ellenőrizzék és szabályozzák a felhasznált alkatrészeket. A gyártók lobbicsoportja szerint azonban pont a tűzveszélyesség miatt érdemes korlátozn, hogy ki szerelheti a villanybicikiket.

javítás joga, bicikli

(Fotó: ITRE)

Az érvelés nem új: az Apple is hivatkozott arra évekig, hogy a szakszerű javítás miatt nem bonthatják meg a készülék borítását a független szervizek. A mezőgazdasági berendezéseket gyártó John Deere pedig a szellemi tulajdon védelmére hivatkozva utasította el a külsős szerelők megsegítését.

A szórakoztató elektronikai termékek szegmense viszont egészen jól áll. Vannak természetesen legendásan szerelhetetlen darabok (pl. az Apple fülhallgatói) de a javítási leírásokat közlő iFixit adatbázisa folyamatosan gazdagodik. Míg egyes amerikai államokban már a törvény is megvan, amely rászorítja a cégeket, hogy alkatrészt, leírást és szerszámokat biztosítsanak a szervizeknek, az EU-ban még tárgyalnak a hasonló tartalmú jogszabályról. A javításpárti szervezetek szerint azonban a jogszabálytervezet első verziója túl szűken határozza meg a javítandó jószágok listáját és a javítás árát sem próbálja meg szabályozni.

Vállalati internet: Tarr.hu

Kapcsolódó tartalmaink:

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram