A ChatGPT berobbanásával mindenki az MI-től várja a gondjai megoldását, vagy éppen az apokalipszist. Mit várhatunk tehát a következő években az MI forradalomtól?
Bár hozhat magával komoly és valós veszélyeket a Mesterséges Intelligencia a közeljövőben, mégsem érdemes félelemmel közelíteni a technológia felé, hiszen egyrészt már jó ideje használják a multinacionális internetes cégek, és nem utolsósorban ez jelentette a piaci előnyüket eddig a digitális piacon, másrészt az MI azt csinálja, amire programozzák, ha egy közép- vagy kisvállalkozás internetes forgalmának növelésére használjuk, aligha fog titkos terveket szövögetni az emberiség elpusztítására. A veszélyek inkább olyan katonai vagy terrorista célú fejlesztésekben lehetnek, amelyek nem üzleti céllal készülnek, de mivel a technológia már itt van velünk, ráadásul évek óta használják más vállalatok, üzleti hátrányt jelenthet a közeljövőben, ha nem fordulunk az MI felé.
Elveszi a munkát
Általános félelem és vélekedés az MI-vel kapcsolatban, hogy elveszi a munkát az emberiségtől. A megszűnő foglalkozások száma egyre nő a jövőre vonatkozó becslésekben, csak általában arról nincs szó ezekben, hogy hány új foglalkozást hoz létre a Mesterséges Intelligencia forradalma. Jelenleg azonban nem úgy kell elképzelni az MI szerepét, hogy telepítjük, és mehetünk is nyugdíjba. Az MI hatása, hogy a munkafolyamatok bizonyos részébe beépítjük, és amennyiben jó helyen és jól megírva használjuk, abban a munkafázisban a tapasztalatok szerint hirtelen kirobbanó ütemben felgyorsul a munkavégzés ideje és hatékonysága. Így a munkák kiegészítéseként gyorsabban és jóval hatékonyabban végezhetünk el bizonyos munkafolyamatokat, ami jókora versenyelőnyt jelenthet a vállalkozásunk számára.
Mire jó az MI?
A Microsoft egyik agytrösztje Lisa Steinmann, már 2019-ben jól összefoglalta a munkafolyamatokba jól beépített MI előnyeit. Az köztudott, hogy az internet lehetőségeit jól optimalizáló cégek már most akár negyedével több bevételre tehetnek szert a digitális üzleti felületeket elégtelenül működtető konkurenciánál. Az MI használata ugyanezt a hatást fogja elérni, aki jól építi be a munkafolyamataiba, annak tovább nőnek a bevételei a versenytársak rovására.
Lisa Steinmann egy virágárus példával világítja ezt meg, ha a keresőmotorokból hozzánk érkező vevő a rózsa és tulipán szóra keresett rá, akkor az MI-vel felturbózott webshopunk eleve rózsák és tulipánok képeivel teletömött oldalra fogja vinni vevőnket, így az eddigi 10%-os vásárlási arány az oldalra látogatók között 20-25%-ra nő.
Ám ennél persze jóval szélesebb lehetőségeink vannak, például egy jó vevőszolgálat chat MI-jével az elektronikai termékek webshopjában növelhetjük az eladásokat. Ki ne lamentált volna már egy elektronikai termék vásárlási oldalán, mert nem talált egy számára fontos technikai adatot, ha az MI minden technikai paraméterre vonatkozó kérdésre válaszolni tud, és le merjük nyomni a Vásárlás gombot, már nyert ügyünk van. Vagy egy ügynökségnél öt perc alá csökkentjük egy brief megírását az MI segítségével, esetleg az alap jogi tájékozódást megejtjük vele, mielőtt súlyos pénzekért jogászohoz fordulnánk. Vagy éppen memót ír a Zoom a megbeszélésünk után.
Hol lehet megvenni az MI-t?
A ChatGPT egy mindenkinek szóló tesztpéldány, ezért nagyon neutrális a kommunikációja, és sokszor nehéz elképzelni, hogyan jelenthetne hasznot a vállalkozásunkban. A vállalkozásunk nem megveszi például a ChatGPT-t, hanem az alap formátumból a saját céljainkra átalakított MI-t kell csinálnunk. Jobb esetben a honlapba építhető virágárus MI-t meg is vehetjük, mint egy plugint vagy widgetet, és minimális testreszabás után az oldalunkba építhetjük.
A feladatunk annyi, hogy nyitottak maradunk, megvizsgáljuk a Mesterséges Intelligencia által nyújtott lehetőségeket, majd áttekintjük a jelenlegi munkafolyamatokat, hogy melyeknél és milyen formában hozhatja azt a kirobbanó hatékonyság növekedést, amiről szó volt. Aztán az MI-k beüzemelése után ellenőrizzük a folyamatokat, és legjobb esetben helyet keresünk a megnövekedett bevételeknek.