A vállalkozások nagyon is érzik, hogy az interneten keresztül beömlő adatok nagy lehetőséget nyújtanak nekik, de kevés cég tudja valóban értékelni, feldolgozni az adatokat, és hasznot húzni belőle még kevesebb. A Google új terméke ebben segít.
A big data, vagyis az adatalapú, adatvezérelt vállalkozás mára hatalmas közhely, de korántsem azért, mert mindenki így vállalkozik. Az adatok elemzése, és levonni belőlük a következtetéseket nem egyszerű. Másrészt a vállalkozások is ingyen szolgáltatnak adatokat a Google-nak és más internetes szolgáltatásoknak, és egyre jobban elvárják, hogy ezért ők is áttekinthetően hozzáférhessenek a saját felhasználóik adataihoz.
Big data és MI a fókuszban
A NewVantage felmérése szerint a világ legnagyobb cégei 97,6%-a a big data-ra és a mesterséges intelligenciára összpontosít, ezekben látja a tovább fejlődés lehetőségét.
Az adatelemzés, ahogy fent írtuk, nem egyszerű, Egy nemrégiben végzett felmérés szerint a szervezetek 65%-a úgy érzi, hogy „túl sok” adat áll rendelkezésére az elemzéshez. Vagyis nem igazodnak el a rájuk ömlő adatáradatban, nem tudják levonni belőle azokat a következtetéseket, amelyek segítséget jelentenének számukra az üzletben.
A Google által javasolt megoldás a BigQuery Studio. A BigQuery új szolgáltatása, egy teljes körűen felügyelt felhő-alapú szerver nélküli adattár, amely egyetlen elérési helyet biztosít a programozási nyelvek, köztük az SQL, Python és Spark szerkesztéséhez, és az analitikai és gépi tanulási nagy számítástechnikai kapacitást igénylő számítások „petabájtos léptékű” futtatásához, ahogy a Google fogalmaz.
Hogy milyen sikerrel, az hamar kiderül. mert a BigQuery Studio előzetes verziója ehéttől lesz elérhető.
„A BigQuery Studio egy olyan új élmény, amely valóban közös környezetbe helyezi az adatokon dolgozó embereket, és a másik oldalon pedig az MI-vel dolgozókat” – nyilatkozta Gerrit Kazmaier, a Google adat- és elemzési részlegének alelnöke és főigazgatója.. „Alapvetően hozzáférést biztosít minden olyan szolgáltatáshoz, amelyre ezeknek az embereknek szükségük van a munkához – és emellett leegyszerűsíti az elérést és az átláthatóságot a felhasználói élmény oldalán.”
A BigQuery Studio célja, hogy lehetővé tegye a felhasználók számára az adatok összegyűjtését, elemzését és kiértékelését. Ezért a BigQuery Studio-nak fejlesztési oldalon és az adatelemzők oldalán is van felülete. Fejlesztési oldalon a felhasználók egy programozási jegyzetfüzetben kezdhetik el az adatok feldolgozását és előkészítését, majd megnyithatják ezt a jegyzetet más szolgáltatásokban, beleértve a Vertex AI-t, a Google gépi tanulási platformját, hogy tovább folytassák munkájukat a speciálisabb AI-infrastruktúrával és eszközökkel.
Az adatelmezési platformon pedig a BigQuery Studio segítségével a csapatok közvetlenül hozzáférhetnek az adatokhoz, bárhol is dolgoznak. Ráadásul hozzáadtak vezérlőket a „vállalati szintű” irányításhoz, szabályozáshoz és minőségbiztosításhoz, hogy ne csak a fejlesztők számára legyen elérhető a szolgáltatás, hanem azt egy nagyobb cég munkafolyamataiba is be lehessen építeni.
„A BigQuery Studio megmutatja hogyan generálódnak az adatok, hogyan dolgozzák fel azokat, és hogyan használják fel azokat az AI modellekben, ami tisztán technikai információnak hangzik, de nagyon fontos” – tette hozzá Kazmaier. „Betölthetik a gépi tanulási modellek kódját közvetlenül a BigQuery-be, mint infrastruktúrába, és az nagy hatékonysággal ki is értékelheti az adatokat.”
Felhőben a big data
A BigQuery Studio a felhőben működik, és a Google átfogó stratégiájának természetes folyománya, hogy az AI-t alkalmazó szoftvereket a felhőbe helyezi át. Becslések szerint a nyilvános felhőszolgáltatásokra fordított világszintű kiadások 21%-kal, mintegy 592 milliárd dollárra nőnek idén, és az ABC, a Google-t működtető technológiai óriás egyértelműen a felhőszolgáltatások üzletének minél nagyobb szeletét szeretné megszerezni.
Ez pedig nem rossz stratégia. A Gartner előrejelzése szerint 2023-ig a mesterséges intelligencia lesz az egyik legfontosabb terület, ami az internetes hálózat terhelésének nagy részét adja, ezért ez lesz az a terület amely, az IT-infrastruktúra céges fejlesztésével kapcsolatos döntéseket vezérli, vagyis itt költik el majd a legtöbb pénzt. A Tractica technológiai piackutató cég előrejelzése szerint pedig 2025-re a mesterséges intelligencia a teljes nyilvános felhőszolgáltatásból származó bevétel 50%-át teszi majd ki.
„A generatív mesterséges intelligencia valóban képes feltárni a felhasználók által a használat során termelt rejtett adatokat” – mondta Kazmaier. „Azt látjuk, hogy a mesterséges intelligencia használatának akkor van igazán értelme céges szinten, ha az kombinálható az adott vállalat adataival. A mesterséges intelligencia, ha jól használod, egy jó módszer, – egy módszer a sikeres adatvezérelt vállakozás megvalósításához. A legtöbb értéket az adatokból ezzel lehet kinyerni.”
Vállalati internet: Tarr.hu