Az új kínai VR szemüveg fontos lépés, ami azt jelzi, hogy az okostelefon utáni új, nagy elektronikai termék lesz ebből az eszközből, és ez jó lehet a Metának is.
A hír annyi, hogy még karácsony előtt az Xreal piacra dobta az Xreal Air 2-t és az Xreal Air 2 Pro-t, amelyek 399 és 449 dolláros áron indulnak a piacon, és novemberben kezdik az értékesítésüket az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban és bizonyos európai piacokon. Várhatóan ők lesznek a legfontosabb kínai szereplők a VR és AR szemüvegek piacán.
Többféle igénynek alkalmas VR szemüvegek
Az Xreal Air 2 könnyű szemüveg, nem pedig terjedelmes fejhallgató, mivel a vállalat erre a fajta eszközre teszi meg a tétjeit, hogy a fogyasztók szélesebb köre számára vonzóvá tegye, akik könnyen viselhető terméket keresnek.
Az Xreal célja, hogy felvegye a versenyt a jövő évben megjelenő Apple Vision Pro-val, valamint a Facebook-csoport Meta új hardverével, és a piaci részesedést tekintve a legnagyobb AR és VR headset gyártó legyen.
A VR szemüveg az új okostelefon
Legalábbis a piaci adatok arra mutatnak, hogy a gyártók számára ez lesz az új elektronikai eszköz, amiből rövid időn belül minden háztartásban lesz egy-két darab.
A kiterjesztett valósággal (AR) foglalkozó kínai Xreal cég azért dobta kedden a piacra új generációs szemüvegét, mert folyamatosan nő az érdeklődés a technológia iránt, amelyet sok technológiai óriás, például az Apple, és a Meta az okostelefon után a következő nagy fogyasztói terméknek tekint. Versenyben kell tehát maradnia a kínai gyártóknak is.
A nagy AR és VR eszközök viselése komolyabb döntés, ami a borsos áruk mellett leszűkíti a használók körét, ezért az Air 2-t elsősorban azzal a céllal tervezték, hogy az emberek használat közbeni kényelmét javítsák. Ez lehet az áttörés egyik fontos feltétele, mert bár a Mesterséges Intelligencia gyors előretörése elvette idén a fókuszt a VR világ épülésétől, a jövő egyik legfontosabb fejlesztése biztosan ez lesz.
Még fontosabb az AR
Az AR olyan technológiát jelent, ahol a digitális élményeket a valós világ fölé vetítik, illetve belehelyezik abba. Az Xreal szemüveg segítségével a felhasználók nagy képernyőn élvezhetik az alkalmazásokat, például a streaming szolgáltatásokat vagy a játékokat. Az Xreal AR szemüvegei például okostelefonokhoz, játékkonzolokhoz és egyéb eszközökhöz kapcsolódhatnak, így a felhasználó megnyithat egy alkalmazást, és akár 330 hüvelykes vagyis több mint 80 centiméteres virtuális képernyőn láthatja, amit néz.
A cég azt mondta, hogy sikerült fejlettebb kijelzőket használni a készülék belsejében, így az AR szemüveg 10%-kal könnyebb, mint az előző generációé, a szemüvegek tömege ugyanis kényelmetlenné tette a hosszú távú viselést. Az Xreal azt is elmondta, hogy továbbfejlesztette a headset hangszóróit, hogy megakadályozza a hangok kiszökését, ami a használó környezetében lévőket zavarta a korábbi termékeknél. Az Xreal Air új szereplő a piacon, első generációja tavaly jelent meg.
A technológiai óriások a kiterjesztett valóságra fogadnak
Az International Data Corporation szerint a kiterjesztett és a virtuális valósággal foglalkozó fejhallgatók piaca gyerekcipőben jár, idén várhatóan mindössze 8,5 millió fejhallgatót vásárolnak majd meg, mivel a piac stagnálásra számít a fogyasztói kiadások csökkenése miatt, amelynek a nehéz globális gazdasági környezet az oka.
Az IDC szerint a piac 2024-ben fellendül, és éves szinten 46,8%-kal nő, valószínűleg az új hardverek várható bevezetésének köszönhetően. A várva várt Apple Vision Pro jövőre jelenik meg a Facebook-ot is birtokló Meta új hardverével együtt.
Ezek a technológiai óriások a fejhallgatókban látják a számítástechnika lehetséges következő nagy platformját. A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a vállalat jövőbeli fogadásainak nagy részét kockára tette, hogy ezek a technológiák elterjedjenek.
A piaci versenyről beszélve az Xreal úgy látta, hogy az Apple az Apple termékek meglévő felhasználóinak forgalmazza a Vision Pro-t, és megpróbálja az saját szolgáltatásait iPhone-ról vagy Mac-ről a a "vegyes valóságba" (mixed reality) átvinni – íme egy másik kifejezés, amely a virtuális és a kiterjesztett valóság kombinációjára utal. A harmadik nagy szereplő, a Sony pedig eleve a Palystationhöz köti a fejlesztéseit.
A Meta számára a hatalmas nehézség, hogy mindeközben megpróbálja közösségi hálózatát is a virtuális valóságba átvinni, ami rendkívül nagy kihívásnak bizonyult. A technológiai kihívásokra és a Meta küzdelmei a VR-alkalmazások kereskedelmi forgalomba hozatalával kapcsolatban ismertek, és az áttörés egyelőre várat magára.
Az új belépőket nem kötik a régi szempontok a VR szemüvegek piacán
Az Xreal és az új belépők erőssége az örökség hiányában rejlik, hiszen az Apple például nem készít olyan headsetet, amely feltétlenül csatlakozik a rivális rendszerekhez, a Meta fejhallgatói pedig valószínűleg kapcsolódnának a vállalat közösségi hálózataihoz a Facebookhoz és az Instagramhoz. Forrásaik is vannak, hiszen befektetőik között tudhatják az Alibaba kínai e-kereskedelmi óriást és a Nio elektromos járműveket gyártó céget.
De végső soron, amikor új, nagy cégek lépnek színre egy technológiában, az mindig mindenkinek jó, mivel több tőkét, tehetséget és üzleti lehetőséget hoznak be. Az Xreal nagy cég, de a VR szemüvegek piacán még kis szereplő, mindössze 2%-os piaci részesedéssel rendelkezik az IDC szerint – messze a Meta, és a Sony mögött, utóbbi a PlayStation VR-nak és az egyik legfontosabb partnerének, a TikTok anyavállalataként is ismert ByteDance-nek köszönheti jó pozícióját.
Vállalati internet: Tarr.hu